Ma már szinte csak torzó a Biatorbágyi vonatrobbantás egykori helyszíne.

Érték leírás

Biatorbágy – Viadukt

Az 1931. szeptember 13-án történt merényletnek köszönhetően országosan ismert biatorbágyi viadukt elnevezés valójában két völgyhidat takar. A Budapest–Bécs fővonal kiépítésekor, 1884-ben épült a jobb vágány hídja, a vasútvonal két vágányra bővítésekor, 1898-ban pedig a bal vágány völgyhídja a Füzes patak fölött. A hidakat a múlt század hetvenes éveiben vonták ki a forgalomból, mivel közvetlen környezetükben a vasúti pálya kis sugarú ívei jelentősen lassították a forgalmat. Az 1990-es évek elején állagmegóvási munkálatokat végeztek a két hídon, amelyek közül a jobb oldalin ma séta- és kerékpárút vezet, míg a bal oldalit lezárták. A biatorbágyi viadukt azért nevezetes, mert másutt az országban nincs páros vasúti völgyhíd. De arról talán még inkább, hogy 1931. szeptember 13-án éjjel, 20 perccel éjfél után egy Matuska Szilveszter nevű férfi felrobbantotta a völgyhidat a rajta áthaladó, Budapestről Bécsbe tartó gyorsvonat alatt. A merénylet 22 halálos áldozatot követelt. Matuskát később Bécsben elítélték tettéért, majd Magyarországon raboskodott, mígnem 1944-ben, a szovjet csapatok érkezésekor eltűnt a váci fegyházból. A biatorbágyi merényletről Simó Sándorkészített filmet 1982-ben Viadukt címmel.